Zamknij
11:54, 27.10.2021

W 2020 roku na przejazdach i przejściach kolejowych w województwie podlaskim doszło do 5 wypadków i kolizji. To 3% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce.  Z tego powodu Polskie Koleje Liniowe zorganizowały specjalne warsztaty dla instruktorów nauki jazdy.

W restauracji Retro trwają warsztaty. Bierze w nich udział około trzydziestu instruktorów z całego regionu. 

W trakcie warsztatów kolejowy ekspert przedstawia zasady bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Przypomina o wykorzystywaniu informacji z Żółtej Naklejki PLK – dodatkowego oznaczenia przejazdów. Każdy uczestnik warsztatów otrzymuje również materiały dydaktyczne do szkolenia kierowców.

- Im lepiej przygotowany instruktor jazdy, tym lepiej przygotowani późniejsi kierowcy. Szczególnie myślimy tu o skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami kołowymi. Na tych warsztatach mówimy o najczęstszych błędach jakie popełniają kierowcy, ale też mówimy o tym jak zachować się kiedy zostaliśmy zamknięci pomiędzy rogatkami - mówi Włodzimierz Kiełczyńki, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linni Kolejowych S.A. 

Co zatem zrobić w przypadku zamknięcia pomiędzy rogatkami? Jak się wydostać z takiej sytuacji? 

- Zasad jest kilka. Każda zależy od tego w jakich warunkach jesteśmy. Jeżeli są trudne warunki atmosferyczne i nie wiemy kiedy pociąg nadjedzie to po pierwsze wzywamy osoby, które z nami jadą aby opuściły pojazd. Sami również opuszczamy taki pojazd. Jeżeli mamy chwilę czasu i wiemy że pociąg nie nadjeżdża to wykorzystujemy możliwość skorzystania z żółtej naklejki. Dzwonimy na numer 112 i podajemy numer przejazdu. Możemy również uwolnić się poprzez wyłamanie szlabanu. Nie zachęcamy do niszczenia mienia, ale wtedy kiedy trzeba ratować życie to nie ma się co zastanawiać. Z siłą pociągu nie mamy szans. To jest mniej więcej takie porównanie jakbyśmy naszym samochodem najechali na puszkę po napoju - tak mniej więcej pociąg oddziaływuje na nasz samochód - dodaje Włodzimierz Kiełczyński. 

Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.

Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.

W sytuacji zagrożenia skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie. Tylko od początku 2021 roku w 122 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 352 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.

W warsztatach biorą udział instruktorzy z całego regionu. 

- Trzeba kierowcom przypominać o tych sprawach bo nie zawsze człowiek jest skoncentrowany. Czasem jest zamyślony, ma coś na głowie i nie zwraca uwagi na przejazd kolejowy - że on w ogóle jest. To jest rutyna. To właśnie doświadczeni kierowcy najczęściej giną. Prowadzimy wykłady, zawsze na nich mówimy o przejazdach kolejowych. Nie da się tego pominąć. Mówimy jak postępować na przejeździe, w którym miejscu się zatrzymać. W Łomży też są przejazdy - trzeba na nich zwracać uwagę - mówi pan Sławomir, który jest instruktorem z Grajewa.

Na terenie województwa podlaskiego jest 507 przejazdów kolejowo-drogowych i bezpiecznych przejść dla pieszych w poziomie szyn. To ok. 5% wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantuje bezpieczeństwo podczas przekraczania torów.

99% zdarzeń na przejazdach jest wynikiem nieostrożnego zachowania kierowców – ignorowania znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżania pod opadające rogatki i omijania slalomem zamkniętych półrogatek.

Z warsztatów PLK skorzystało już ponad 1000 instruktorów. Do 4000 szkół nauki jazdy trafiły materiały edukacyjne.

Jeżeli Twój wizerunek przypadkowo znalazł się na tych fotografiach, a nie wyraziłeś na to zgody, prosimy zgłoś to na adres: [email protected]

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz