Usługi agencji pośrednictwa nieruchomości są w ostatnim czasie coraz bardziej popularne. Podniesienie ich jakości leży w interesie zarówno klientów, jak i całego rynku nieruchomości. Portal Nieruchomosci-online.pl przeprowadził niedawno ankietę, dzięki której poddano ocenie współpracę i oczekiwania klientów co do usług agentów. W badaniu wzięły udział osoby, które podpisywały już umowę z agencją nieruchomości oraz takie, które nie mają jeszcze za sobą takich doświadczeń. Druga grupa ankietowanych mówiła o swoich oczekiwaniach względem idealnego pośrednika.
Ze współpracy z agencją nieruchomości najbardziej zadowoleni są rentierzy. W tej grupie aż 63% respondentów oceniło ją pozytywnie. Tylko 6% osób wynajmujących mieszkanie widziało w pracy agenta pewne poważne zastrzeżenia. W grupie sprzedających mieszkanie 55% respondentów miało pozytywne doświadczenia ze współpracy z pośrednikiem. Jednocześnie 24% nie oceniło jej dobrze. Bardzo zbliżone wyniki miała ankieta wśród kupujących. Nieco ponad połowa z nich mówiła o udanej współpracy z agencją, a o swoim niezadowoleniu dało znać 23% tej grupy.
Dla pełnego rozumienia wyników ważne są czynniki, które wpływają na ocenę specjalistów pośrednictwa. Do najważniejszych zalet zaliczana jest skuteczność działania na rzecz każdej ze stron zaangażowanych w transakcję. Właśnie o tym mówiło 42% respondentów. Równocześnie 37% deklarowało, że ważny dla nich jest jak najkrótszy czas całego procesu, a 36% wspomniało o dobrej relacji z agentem jako zalecie, która ma dla nich znaczenie. Na negatywne doświadczenia klientów najczęściej wpływają za wysokie wynagrodzenia specjalistów w branży i zbyt niski poziom zaangażowania agentów. Te powody podało odpowiednio 55 i 50% ankietowanych.
Wysokie prowizje wydają się wciąż żywym i kontrowersyjnym problemem, jednak w ankiecie wspomina o tym tylko połowa ankietowanych. Podobnie znaczące są kłopoty ze zbyt niskim zaangażowaniem pośredników w sprawy klientów. Taki wynik może jednak być skutkiem niezbyt dobrej komunikacji na linii agent - klient. Bardzo prawdopodobne, że część kupców czy sprzedających nie ma pełnej świadomości wszystkich działań, jakie podejmuje dla nich agent. Z pewnością jest to jasny sygnał dla agencji, aby popracowały nad jakością usług właśnie w tym rejonie. Warto pamiętać, że jasna i sprawna wymiana informacji między specjalistą a każdą ze stron transakcji sprzyja też jej bezpieczeństwu.
Jak wspominaliśmy na wstępie w ankiecie wzięły udział również osoby, które wcześniej nie korzystały z usług agentów nieruchomości. Tę grupę zapytano o oczekiwania i wyobrażenia dotyczące idealnej współpracy z tego rodzaju specjalistą. Z ankiety można wyciągnąć kilka ważnych wniosków. Pierwszy z nich to duże znaczenie sprawnej organizacji współpracy i wsparcie przy formalnościach związanych z transakcją. Na drugim miejscu znalazła się obsługa ogłoszenia, prezentacja nieruchomości i pomoc z określeniem prawnego statusu lokalu. Co ciekawe obsługa i promowanie ogłoszenia znalazły się dopiero na piątym miejscu wśród rzeczy, które mają kluczowe znaczenie dla udanej współpracy z agencją.
Z tej części ankiety możemy dowiedzieć się też, w jakich aspektach usługi pośrednictwa obrotu nieruchomościami powinny zostać poprawione. Najważniejsze z nich to jakość usług i poziom zaangażowania agentów w prowadzone przez nich sprawy. Klienci coraz częściej oczekują też od tego typu specjalistów wysokich standardów etycznych.
Michał Kurczycki, dyrektor zarządzający Nieruchomosci-online.pl w komentarzu do badania zaznaczył, że skończyły się czasy, gdy klient podejmował współpracę z pośrednikiem tylko raz w życiu, gdy kupował mieszkanie. Dziś do agencji zgłaszają się osoby coraz młodsze. Pomoc specjalisty jest dla nich cenna już na etapie pierwszego najmu. Aktualnie dużo częściej też sprzedajemy i kupujemy mieszkania, a to sprawia, że ze wsparcia pośrednika będziemy także korzystać częściej.
Prezes Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami Filip Wierzchowski zapewnia przy tym, że jeśli pierwsze doświadczenia we współpracy z agencją będą pozytywne, to jest ogromna szansa, że klient wróci, gdy znów będzie potrzebował wsparcia.