Już kolejny rok UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) przeprowadziło kontrolę na stacjach benzynowych i sprawdziło paliwa ciekłe, biopaliwa ciekłe oraz gaz skroplony (LPG). Nie wszystkie stacje benzynowe zaliczyły test pozytywnie. Które to stacje i dlaczego nie przeszły dobrze kontroli?
Na liście od UOKiK znalazło się kilkanaście stacji benzynowych, na których wykryto odstępstwa od parametrów paliwowych. Większość tych odstępstw wykryto na małych stacjach, jednak niektóre stacje należą też do dużych koncernów.
Na liście znalazły się stacje benzynowe m.in. z:
Sprawdzone stacje nie spełniały wymagań określonych w rozporządzeniu. Nie spełniały one parametrów przez m.in. zaniżone parametry temperatury zapłonu, zawyżone parametry lotności, prężność par czy też nie spełniały wymogów parametrów stabilności oksydacyjnej.
Jak te odstępstwa od normy mogą wpłynąć na działanie naszego samochodu?
Niedotrzymanie wymagań odnośnie do lotności benzyny, tj. składu frakcyjnego i prężności par prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika, niebezpieczeństwa zaburzenia pracy silnika a nawet nagłego nieuruchomienia silnika.
Zbyt wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek wydajności i ekonomiczności pracy silnika oraz wzrost emisji substancji toksycznych do środowiska. Niska temperatura zapłonu stwarza natomiast poważne niebezpieczeństwo wybuchu par oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku.
Niedotrzymywanie wymagań wartości liczby oktanowej powoduje spalanie detonacyjne paliwa. Jest to niepożądane, ponieważ może wywołać uszkodzenia elementów silnika.
Kilka z wyżej wymienionych negatywnych skutków niedotrzymania wymagań parametrowych może doprowadzić do zniszczenia elementów silnika i jego złej pracy, zużywania większej ilości paliwa czy też awarii samochodu. Skutki te doprowadzają do wydatków na naprawy czy częstsze zakupywanie paliwa przez konsumenta. Warto zatem tankować swój samochód wyłącznie na sprawdzonych stacjach benzynowych.
Źródła:
- UOKiK „Niewłaściwe parametry paliw a negatywny wpływ na pracę silnika i stan środowiska”,
- UOKiK Mapa Kontroli jakości paliw 2023
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz