Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji nieco ponad 200 km.
To połączenie drogi ekspresowej S8 z S61 o długości blisko 19,5 km wraz z nowym węzłem Podborze na S8. Inwestycja przewiduje również przebudowę ok. 3 km tej trasy. W grudniu 2021 r., po wydaniu przez Wojewodę Mazowieckiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wykonawca przejął plac budowy i mimo okresu zimowego rozpoczął pierwsze prace. Zakończenie robót i udostępnienie kierowcom tego odcinka S61 planowane jest jesienią 2023 r.
Z łącznic węzła Łomża Południe kierowcy już korzystają, natomiast cała trasa, o łącznej długości ok. 7,2 km, choć jest już gotowa, pozostaje wyłączona z ruchu. Powodem jest fakt, że węzeł Łomża Zachód, z którym ten fragment S61 ma się połączyć, jest realizowany w ramach sąsiedniego odcinka - obwodnicy Łomży. Ta zaś będzie zrealizowana w nieco późniejszym terminie ze względu na nierzetelnego wykonawcę, z którym GDDKIA w ubiegłym roku rozwiązała umowę.
W ramach odcinka Łomża Południe - Łomża Zachód powstał również prawie 9-kilometrowy fragment drogi krajowej nr 63 w nowym przebiegu, który łączy się z S61 na węźle Łomża Południe, wyprowadzając ruch w kierunku Zambrowa.
Kolejny odcinek pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno stanowi obwodnicę Łomży o długości 12,9 km z nowym mostem na Narwi. W maju 2021 r. GDDKiA odstąpiła od umowy - z winy wykonawcy, który po uzyskaniu decyzji ZRID nie zamierzał przejść do fazy budowy, oficjalnie powołując się m.in. na pandemię COVID-19 i niemożność przyjazdu kilkudziesięciu pracowników z Włoch.
Zdając sobie sprawę z ważności tego odcinka, zarówno dla mieszkańców Łomży jak i ciągłości S61, ogłosiliśmy nowy przetarg, który wyłonił nowego wykonawcę. Planujemy podpisać z nim umowę, w formule Projektuj i buduj, w maju bieżącego roku. Ze względu na strategiczne znaczenie tego fragmentu S61 dla funkcjonowania całego szlaku Via Baltica, zakładamy osiągnięcie przejezdności tego odcinka (jedna jezdnia) w 2024 r., a oddanie do ruchu całości rok później, czyli w 2025 r. - informuje GDDKiA
0 0
Skąpy płaci dwa razy. Zamiast wybrać sprawdzoną firmę która już wybudowała część via baltiki inwestor połaszczył się na "parę złotych" taniej i wybrał pajacy z włoch. Przez ten czas materiały i robocizna znacznie zdrożały.