Zamknij

Regeneracja filtrów DPF

13.02, 29.06.2022 materiał partnera

W silnikach wysokoprężnych, a od pewnego czasu także w benzynowych, standardem są filtry DPF. Są one bardzo skuteczne, wspierają ekologię, wymagają jednak szczególnego traktowania i regularnego czyszczenia. Zapchany filtr cząstek stałych nie spełnia swojego zadania. Czy wiesz, czym jest regeneracja filtra cząstek stałych i jakie objawy daje zapchany filtr DPF? Kiedy czyszczenie filtra DPF jest koniecznością?

Filtr cząstek stałych - do czego służy?

DPF jest filtrem zamontowanym w układzie wydechowym auta z silnikiem wysokoprężnym, a coraz częściej także z silnikiem benzynowym. Z technicznego punktu widzenia, filtr ten jest złożony z porowatych ścianek zamkniętych w metalowej obudowie. Na ścianach tych osiadają cząstki zanieczyszczeń. Zastosowanie filtra DPF redukuje zanieczyszczenia niemal do zera. Silnik nie emituje charakterystycznego dla silników Diesla czarnego dymu i nieprzyjemnego zapachu.

Wiele osób zastanawia się, czy stosowanie filtra DPF jest rzeczywiście konieczne. Wystarczy jedynie wjechać do większego miasta, by zdać sobie sprawę z powagi problemu związanego ze spalinami. Samochodów jest coraz więcej, więcej jest więc także zanieczyszczeń. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że niedopalone cząstki stałe są dla nas trujące. Krążące w powietrzu, bardzo łatwo trafiają do naszego układu krwionośnego czy oddechowego. To dlatego filtr cząstek stałych jest już wymagany w wielu dużych miastach.

Kiedy konieczne jest czyszczenie DPF?

Zastosowanie filtra cząstek stałych ma sporo zalet, ma jednak także wadę, a jest nią konieczność regeneracji filtra. Kiedy nadchodzi taka konieczność? Najważniejsze to obserwować pracę silnika. Kiedy zaczyna on pracować nierówno, niestabilnie, samochód ma trudności z zapaleniem bądź z rury wydechowej wydobywa się nietypowy dym i zapach, może to świadczyć o kłopotach z filtrem. Warto wiedzieć, że filtr powietrza nie może w żaden sposób ograniczać dostępu powietrza. W przeciwnym razie będzie powodował silne dymienie, a w efekcie całkowite uszkodzenie DPF. Jego wymiana to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od modelu samochodu, a jazda z zapchanym filtrem cząstek stałych jest w zasadzie niemożliwa.

Regeneracja DPF i filtra cząstek stałych

Regeneracja DPF jest konieczna, gdy praca silnika nie zapewnia pełnego, całkowitego dopalania cząstek stałych przez dłuższy czas. Niedopalone resztki osiadają na filtrze i znacząco obniżają wydajność silnika. Regeneracja filtra DPF polega na jego dokładnym oczyszczeniu w celu umożliwienia dostępu powietrza. Trzeba jednak pamiętać, że bardzo istotne jest dopuszczenie do dopalania się wszystkich cząstek stałych, czego najłatwiej dokonać podczas długich tras. Profesjonalną regenerację filtrów DPF zlecisz tutaj. Więcej na https://turbokrymar.pl/regeneracja-turbosprezarek-lomza/.

(materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%